Dieta 1200 kcal – zasady, jadłospis, efekty

Rate this post

Dieta 1200 kcal to dieta redukcyjna, czyli ograniczająca ilość dostarczanych organizmowi kalorii do maksymalnie 1200 kcal na dobę. Jej celem jest zmniejszenie masy ciała, a efekty diety zauważalne są już po tygodniu. Nie pozostaje to bez znaczenia w przypadku osób, które szybko się zniechęcają, są niecierpliwe i nastawione na szybki i spektakularny efekt. Właśnie dlatego stała się ona tak popularna szczególnie przed wakacjami, kiedy to każda kobieta pragnie na urlopie wyglądać pięknie i dobrze czuć się w swoim ciele. Ze względu na fakt, że jest to dieta dość restrykcyjna, nie powinno stosować się jej dłużej niż przed okres kilku tygodni.

O co chodzi w diecie 1200 kcal

Tak, jak w każdej diecie, również w tej należy oprzeć się na wypijaniu dużej ilości wody (co najmniej 2 litry dziennie wody mineralnej najlepiej niegazowanej), systematycznym spożywaniu posiłków oraz zwiększonej ilości ruchu w lekkich formach. Jednak, jak sama nazwa wskazuje — podstawową i najważniejszą zasadą jest przestrzeganie spożycia 1200 kcal dziennie. Organizm trawi pokarm średnio 3 godziny, dlatego idealnym rozwiązaniem będzie podzielenie jadłospisu na 4 lub 5 posiłków w ciągu dnia.

Niezmiernie ważna jest systematyczność, powinno się spożywać posiłek co 3 lub 4 godziny i absolutnie nie pomijać żadnego z nich. Stosując tę zasadę, nie dopuścimy do uczucia głodu i podjadania niezdrowych i wysokokalorycznych przekąsek między posiłkami. Organizm szybko przyzwyczai się do nowych zdrowszych nawyków i kiedy już przestawi się na cykliczny i systematyczny tryb odżywiania, nauczy się lepiej magazynować energię i nie będzie jej odkładał w postaci uprzykrzonych boczków i wałeczków.

Dla kogo przeznaczona jest dieta, a kto nie powinien z niej korzystać

Dieta przeznaczona jest dla kobiet borykających się z otyłością lub nadwagą, wykonujących pracę biurową lub prowadzących siedzący tryb życia pozbawiony ruchu. Dieta 1200 kcal jest idealną dietą dla kobiet, które planują w szybki, bezpieczny i skuteczny sposób pozbyć się nadmiernych kilogramów. Kobiety pracujące za przysłowiowym biurkiem nie wykonują ciężkich prac fizycznych, więc taka ilość przyjmowanych kalorii w zupełności wystarczy zdrowemu organizmowi, aby prawidłowo funkcjonować i jednocześnie chudnąć.

Oczywiście wprowadzenie w życie każdej diety, również diety 1200 kcal powinno zostać skonsultowane z lekarzem, szczególnie w przypadku występowania zdiagnozowanych chorób przewlekłych obciążających organizm takich jak choroby układu pokarmowego, choroby serca, czy inne schorzenia wymagające stałej kontroli lekarskiej. Z diety 1200 kcal absolutnie nie powinny korzystać kobiety w ciąży i matki karmiące.

Ruch to zdrowie

Ruch w każdej diecie jest jak najbardziej wskazany. Również w diecie 1200 kcal  szybki marsz, lekkie ćwiczenia fitness, spacery czy jazda na rowerze po niezbyt wymagających terenach będzie wspaniałym uzupełnieniem dodatkowo pobudzającym metabolizm.

Przydatnym gadżetem budującym motywację jest opaska sportowa, dzięki której zmierzysz swoją aktywność, ilość spalonych kcal, pokonany na rowerze dystans, czy ilość wykonanych kroków. Doskonałym sposobem na zaprzyjaźnienie się z ruchem dla osób, które nie lubią aktywności sportowej, jest złota zasada 10 000 kroków — tylko tyle dziennie należy wykonać, maszerując, aby zapewnić organizmowi zdrową dawkę ruchu bez nadmiernych obciążeń.

A jeżeli przy tym można pooddychać świeżym powietrzem i cieszyć się pięknymi widokami — to nie ma co się zastanawiać, trzeba tylko korzystać. Natomiast jeśli planujesz katorżnicze ćwiczenia na siłowni, zdecydowanie musisz zwiększyć ilość spożywanych kalorii, ponieważ zwiększy się również zapotrzebowanie energetyczne twojego organizmu.

Prawidłowo zbilansowane posiłki — czyli nie trzeba się głodzić.

Dieta kojarzy się z pustym żołądkiem, nieustannym uczuciem głodu i pokusami. Nie zawsze musi tak być. Wystarczą odpowiednio zbilansowane posiłki i systematycznie jedzenie, aby organizm nie domagał się stale pożywienia. Dieta 1200 kcal bazuje na zdrowych produktach. Im mniej przetworzone, tym lepiej, ponieważ zawierają większą ilość błonnika odpowiadającego za uczucie sytości.

Na czas diety można zapomnieć o fast-foodach, chipsach, golonkach i słodyczach. Wykluczamy również alkohol, który jest źródłem pustych kalorii. Skupiamy się natomiast na pełnoziarnistym pieczywie, brązowym ryżu i kaszy, chudych wędlinach i mięsach, rybach, jajach, oraz oczywiście warzywach pod każdą postacią. Łasuchy uwielbiające słodycze na czas diety zamieniają te wysokokaloryczne przekąski na owoce. Unikamy pieczenia i smażenia na rzecz gotowania na parze, duszenia na odrobinie oliwiy z oliwek i grillowania bez tłuszczu.

Przykładowy jadłospis na jeden dzień.

Gwarantem sukcesu diety 1200 kcal jest systematyczność i odpowiednio rozłożona kaloryczność posiłków. Ważne jest również, aby pełnowartościowe śniadanie zostało zjedzone maksymalnie do godziny po przebudzeniu (zanim staniemy się głodni i sięgniemy po przekąski, których należy się wystrzegać), a ostatni posiłek na 1-2 godziny przed snem. Nie omijamy żadnego posiłku.

Pierwsze śniadanie 8.00

Kanapka — około 300 kcal

2 kromki pełnoziarnistego pieczywa, 1/3 opakowania naturalnego serka twarogowego, 2 plasterki szynki z kurczaka, kilka plasterków pomidora — dodatki ułożyć na pieczywie

Drugie śniadanie 11.00

Jogurt z owocami — około 110 kcal

Małe opakowanie jogurtu naturalnego, 2 łyżki pokrojonych sezonowych owoców (truskawki, maliny, jagody, mandarynki) – całość wymieszać

Obiad 14:00

Soczewica w warzywach — około 430 kcal

50 g zielonej soczewicy, 1/3 torebki brązowego ryżu, 2 pomidory, 3 różyczki brokuła, marchew, czosnek, zioła prowansalskie, oliwa z oliwek

Ugotuj ryż według przepisu na opakowaniu oraz soczewicę w osolonej wodzie do miękkości. Na patelni rozgrzej oliwę, dodaj przeciśnięty przez praskę czosnek, startą na drobnych oczkach marchew, pokrojone w kostkę pomidory i brokuła. Podsmaż do miękkości brokuła. Dodaj ugotowany wcześniej ryż i soczewicę, wymieszaj wszystko dokładnie, smaż chwilę do przeniknięcia smaków.

Podwieczorek 17.00

Koktajl z kiwi — około 110 kcal

2 sztuki kiwi, 4 łyżeczki natki z pietruszki, woda — zblendować

Kolacja 20.00

Pieczywo chrupkie z tuńczykiem — około 240 kcal

1/2 puszki tuńczyka w sosie własnym, pomidor, ogórek, 4 łyżki kukurydzy, szczypiorek — wszystko ułożyć na dwóch kromkach chrupkiego pieczywa

Wady i zalety diety 1200 kcal

Największą zaletą diety 1200 kcal jest szybka utrata wagi, można stracić do 1 kg tygodniowo przy aż 5 posiłkach dziennie. Jednym słowem — nie chodzimy głodni. Kolejnym walorem jest jej prostota, możemy sami komponować posiłki, wspomagając się tabelami kalorii lub kalkulatorami dostępnymi bezpłatnie w internecie. Po zakończeniu diety stopniowo zwiększamy ilość spożywanych kalorii, zmniejszając tym samym ryzyko wystąpienia efektu jojo.

Oczywiście jak każda dieta, ta również ma wady. Trzeba liczyć się z bezwzględnym wdrożeniem systematyczności posiłków i ruchu, a także z wystąpieniem skutków ubocznych  takich jak problemy z koncentracją, senność, rozdrażnienie, a nawet zawroty głowy, a nawet zasłabnięcie.

Artykuł pochodzi z serwisu .

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*