Dieta kopenhaska – jadłospis, efekty i opinie

Dieta kopenhaska to dieta odchudzająca, która jest bardzo rygorystyczna, ale właściwie stosowana potrafi przynieść imponujące efekty. Zaletą tej diety jest fakt, że trwa zaledwie 13 dni, w ciągu których dostarczamy organizmowi dziennie od 500 do 800 kalorii. Z pewnością nie jest to dieta dla wszystkich. Wymaga ona ścisłego przestrzegania jadłospisu oraz przyzwyczajenia się do towarzyszącego uczucia głodu. Z tego powodu dietę kopenhaską można przeprowadzać wyłącznie raz na dwa lata. Jeżeli chcesz schudnąć z dieta kopenhaską, koniecznie przeczytaj nasz poradnik, w którym znajdziesz cenne wskazówki, a także jadłospis na 13 dni.

Co to jest dieta kopenhaska?

Dieta kopenhaska to inaczej dieta trzynastodniowa, gdyż właśnie taki jest okres jej trwania. W ciągu niespełna dwóch tygodni można schudnąć ok. 8-10 kilogramów, pod warunkiem, że będziemy stosować się do bardzo rygorystycznych zasad diety.

Nazwa diety wzięła się od miejsca, w którym została ona opracowana. Uważa się, iż dieta trzynastodniowa została stworzona przez pracowników szpitala rządowego w Kopenhadze, choć instytucja ta zaprzecza, iż jej pracownicy mieli swój wkład w stworzenie diety.

Abstrahując od kwestii etymologicznych, warto skoncentrować się na samej diecie, która została stworzona po to, by dać możliwość szybkiej redukcji masy ciała. W związku z tym po dietę sięgają osoby, które np. przed ważnym wydarzeniem życiowym czy przed wakacjami.

Bez względu na to skuteczność diety kopenhaskiej, warto podkreślić, że jest ona szkodliwa dla zdrowia, mimo iż uwzględnia spożywanie zdrowych produktów.

Jak zacząć? Zasady diety kopenhaskiej

Aby zacząć stosowanie diety kopenhaskiej należy zapoznać się ze wszystkimi jej zasadami. Jeśli się do nich dostosujemy, z pewnością zauważymy pozytywne efekty w postaci zrzuconych kilogramów.

zasady diety kopenhaskiej

Zasada nr 1: Spożywaj wyłącznie 500-800 kalorii dziennie

Dieta kopenhaska jest dietą niskokaloryczną i uwzględnia redukcję spożycia węglowodanów. Przerwanie diety choć na jeden dzień, by zrobić cheat day, czy chociażby cheat meal spowoduje, że należy całkowicie zaprzestać diety i przystąpić do niej ponownie, ale nie wcześniej niż po 3 miesiącach. Jeżeli natomiast przebrniemy przez 13-dniowy okres trwania diety, możemy ją powtórzyć dopiero po dwóch latach.

Jadłospis diety kopenhaskiej jest ściśle określony i nie może być zmieniany. W zależności od dnia, osoba na diecie spożywa posiłki, których łączna wartość kaloryczna wynosi od 500 do 800 kalorii w ciągu dnia. W przypadku standardowej, zbilansowanej diety spożywamy od 1500 do 3000 kalorii dziennie w zależności od płci, wieku oraz wagi. Łatwo zatem zauważyć, że dieta kopenhaska opiera swą skuteczność dzięki deficytowi kalorycznemu. W trakcie 13 dni przebywania na diecie proces wydatkowania energii jest większy niż proces proces jej dostarczania dostarczania wraz z pożywieniem. Dzięki temu organizm, by wytworzyć energię musi sięgnąć po zapasy tłuszczu. Warto jednak mieć na uwadze, że w trakcie stosowania diety kopenhaskiej stracimy nie tylko zbędne kilogramy, ale także pozbędziemy się nadmiaru wody z organizmu oraz glikogenu, co również będzie miało przełożenie na utratę masy ciała.

Zasada nr 2: Nie ma mowy od odstępstwach

Większość popularnych diet uwzględnia pewnego rodzaju odstępstwa, jak np. wspomniany cheat meal lub cheat day. W przypadku diety kopenhaskiej nie mowy o żadnych odstępstwach. Dieta musi trwać nie dłużej i nie krócej niż 13 dni. Przedłużenie okresu trwania diety może mieć negatywne konsekwencje zdrowotne.

Dieta kopenhaska obejmuje 3 rodzaje posiłków:

  • śniadanie – spożywamy pomiędzy 8:00 a 9:00,

  • lunch – spożywamy pomiędzy 12:00 a 14:00,

  • obiad – spożywamy pomiędzy 16:00 a 18:00,

Posiłki muszą być spożywane zgodnie z ustalonym jadłospisem. Są to dania z niską zawartością tłuszczu i węglowodanów. Jadłospis uwzględnia w głównej mierze warzywa, jaka, mięso, niewielką ilość owoców oraz kawę, która ma zapobiec spadkowi energii wynikającej z niewielkiej podaży kalorii.

Jak wcześniej wspomnieliśmy, dieta kopenhaska jest niezwykle rygorystyczna. Trzymanie się jadłospisu sprawia, że jest ona skuteczna na odchudzanie, a efekty stają się widoczne już po kilku dniach. Dlatego surowo zabronione jest spożywanie jakichkolwiek produktów, które nie są wymienione w jadłospisie. Nawet sięgnięcie po gumę do żucia oznacza zakończenie diety niepowodzeniem. Wówczas można ją powtórzyć dopiero po 3 miesiącach.

Zasada nr 3: W czasie diety należy zrezygnować ze sportu

Zdrowe odchudzanie to przede wszystkich dieta oraz aktywność fizyczna, ale w przypadku diety kopenhaskiej jakikolwiek sport jest niewskazany. W związku z tym, że dieta ta jest niskokaloryczna i nie pokrywa naszego dziennego zapotrzebowania kalorycznego, nie będziemy mieć energii do ćwiczeń. Jakakolwiek aktywność fizyczna będzie wiązała się z wyczerpaniem oraz pogorszonym samopoczuciem.

Jadłospis diety kopenhaskiej na 13 dni

Jadłospis w diecie kopenhaskiej składa się z dań, które do przygotowania nie wymagają wielkiego zaangażowania.

Dzień 1 i 8:

  • Śniadanie: filiżanka lub szklanka kawy z dodatkiem jednej łyżeczki cukru.

  • Lunch: dwa jajka ugotowane na twardo, jeden pomidor oraz szklanka ugotowanego na parze szpinaku.

  • Obiad: Jeden duży befsztyk wołowy o wadze ok. 200 g wraz z kilkoma liśćmi sałaty skropionymi oliwą i sokiem z cytryny.

Dzień 2 i 9:

  • Śniadanie: filiżanka lub szklanka kawy z dodatkiem jednej łyżeczki lub kostki cukru.

  • Lunch: Jeden befsztyk wołowy o wadze ok. 200 g. Sałata skropiona sokiem z cytryny i oliwą oraz owoc – do wyboru jabłko albo grejpfrut.

  • Obiad: plaster chudej szynki oraz trzy szklanki jogurtu naturalnego

Dzień 3 i 10:

  • Śniadanie: filiżanka lub szklanka kawy z dodatkiem jednej łyżeczki cukru.

  • Lunch: szklanka ugotowanego na parze szpinaku, jeden pomidor oraz jeden owoc do wyboru (jabłko lub grejpfrut).

  • Obiad: 2 jajka ugotowane na twardo, plaster chudej szynki oraz kilka liści sałaty skropionej oliwą oraz sokiem z cytryny.

Dzień 4 i 11:

  • Śniadanie: filiżanka lub szklanka kawy z dodatkiem jednej łyżeczki lub kostki cukru.

  • Lunch: około 100 g (pół kostki) chudego twarożku, dwa jajka ugotowane na twardo oraz jedna starta marchewka.

  • Obiad: trzy szklanki jogurtu naturalnego oraz sałatka owocowa.

Dzień 5 i 12:

  • Śniadanie: jedna duża starta marchew skropiona sokiem z cytryny.

  • Lunch: Gotowana lub smażona ryba (do wyboru dorsz lub pstrąg).

  • Obiad: jeden duży befsztyk wołowy o wadze ok. 200 g wraz kilkoma różyczkami gotowanego brokuła i kilkoma liśćmi sałaty.

Dzień 6 i 13:

  • Śniadanie: filiżanka lub szklanka kawy z dodatkiem jednej łyżeczki lub kostki cukru.

  • Lunch: około 700 g kurczaka wraz z kilkoma liśćmi salaty skropionymi oliwą oraz sokiem z cytryny.

  • Obiad: dwa jajka ugotowane na twardo oraz duża starta na tarce marchew.

Dzień 7:

  • Śniadanie: filiżanka lub szklanka herbaty (najlepiej zielonej) bez dodatku cukru.

  • Lunch: kawałek chudego grillowanego mięsa np. pierś z kurczaka.

  • Obiad: pomijamy.

Jakich efektów można się spodziewać?

Choć wiele osób poddaje w wątpliwość skuteczność diety kopenhaskiej, nie da się zaprzeczyć faktowi, że dieta ta pozwala schudnąć nawet 10 kg w ciągu 13 dni. Pierwsze efekty stosowania diety widoczne są już nawet po 1 dniu, kiedy zauważalny jest spadek masy ciała o 0,5 kg. Należy jednak pamiętać, że rezultaty możliwe są do osiągnięcia tylko wtedy, gdy przestrzegamy rygorystycznego planu diety, a po jej zakończeniu zmieniamy nawyki żywieniowe na zdrowsze, co pozwoli utrzymać wagę po odchudzaniu i zapobieganie efektowi jojo.

efekty diety kopenhaskiej

Jedno jest pewne – dieta kopenhaska nie jest dla każdego. Wymagana jest silna wola oraz motywacja, a także chęć zmiany sposobu odżywiania nie tylko na 13 dni, ale także po zakończeniu diety.

Opinie o diecie kopenhaskiej

Dieta kopenhaska jest dietą rygorystyczną, podczas której można schudnąć nawet 10 kilogramów. Osoby, które przebrnęły przez dietę kopenhaską podkreślają, że jest ona monotonna, ponieważ posiłki składają się głównie z sałaty, chudego mięsa, jajek oraz czarnej kawy i niekiedy herbaty. Okazuje się, że wiele osób nie jest w stanie podołać diecie, mimo że czas jej trwania wynosi tylko 13 dni. Ciężko jest dostosować się do określonych reguł diety, które obejmują spożywanie konkretnych produktów oraz całkowicie wykluczają podjadanie pomiędzy posiłkami. W trakcie diety nie stosujemy soli, a cukier jedynie jako dodatek do kawy. W czasie diety należy pamiętać o nawodnieniu organizmu wypijając od 2 do 3 litrów wody dziennie w zależności od zapotrzebowania. Pamiętajmy, że woda zawiera 0 kalorii, a więc nie pogorszy efektów odchudzania.

W trakcie stosowania diety nie można jeść słodyczy, pić alkoholu, a nawet żuć gumy do żucia, ponieważ oznacza to niestosowanie się do zaleceń diety.

Kto może skorzystać z diety kopenhaskiej?

Dieta kopenhaska z pewnością nie jest dietą, która sprawdzi się w każdym przypadku. Nadwaga czy otyłość nie jest podstawą do podjęcia decyzji o wdrożeniu diety. Fakt przejścia na dietę 13-dniową powinien być skonsultowany z lekarzem, który upewni się, czy ten sposób odżywiania nie wyrządzi szkód w naszym organizmie.

Kto nie powinien stosować diety kopenhaskiej?

Dieta kopenhaska, mimo iż jest popularna i skuteczna, nie jest jednak wskazana dla osób, które borykają się z nadciśnieniem, z chorobami układu pokarmowego oraz ze schorzeniami układu krążenia i nerek. Z uwagi na to, że jednym z założeń diety jest rezygnacja z aktywności fizycznej, dieta trzynastodniowa nie jest rekomendowana osobom wykonującym na co dzień pracę fizyczną.

Czy dieta kopenhaska powoduje efekty uboczne?

Zanim przejdziemy na dietę kopenhaską warto poznać efekty uboczne jej towarzyszące, by upewnić się, czy dieta ta będzie dla nas odpowiednia.

Dieta kopenhaska powoduje rozregulowanie tempa metabolizmu. Kiedy jesteśmy na deficycie kalorycznym i nie dostarczamy organizmowi wystarczającej ilości kalorii, metabolizm spowalnia i organizm przestaje zużywać na podstawowe procesy metaboliczne taką ilość energii, jak dotychczas. Po zakończeniu diety kopenhaskiej konieczna jest zmiana nawyków żywieniowych na zdrowsze, by metabolizm mógł stopniowo wrócić do prawidłowego tempa. Jeśli po zakończeniu diety wrócimy do dawnych, niezdrowych nawyków żywieniowych, wówczas szybko odzyskamy pierwotną wagę i efekt jojo.

W związku z tym, że dieta kopenhaska jest niskowęglowodanowa i niskokaloryczna, a także ogranicza się do spożywania tylko kilku produktów, może doprowadzić do niedoborów składników odżywczych oraz glikogenu. Objawiać się to może nieświeżym oddechem, rozdrażnieniem, zmęczeniem, bólami głowy oraz utratą tkanki mięśniowej. Podczas stosowania diety warto sięgnąć po suplementy multiwitaminowe.

Ograniczenie spożycia węglowodanów w trakcie diety kopenhaskiej sprawi, że organizm w celu produkcji energii zacznie zużywać zapasy tłuszczu. Kiedy skończą się zapasy glikogenu organizm sięgnie również po niewielkie ilości białka, by móc zapewnić prawidłowy przebieg procesów w organizmie. W związku z tym wiele osób w trakcie stosowania diety kopenhaskiej zauważa redukcję tkanki mięśniowej. W rzeczywistości podczas stosowania diety schudniemy dlatego, że pozbywamy się zapasów tłuszczu, nadmiaru wody oraz tkanki mięśniowej. Dieta kopenhaska nie jest więc najlepszym sposobem na odchudzanie. Co więcej, specjaliści uważają, że jest ona szkodliwa dla zdrowia. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest dieta zbilansowana, która dostarcza wszystkich składników odżywczych oraz powoduje odchudzanie bez efektu jojo oraz bez niedoborów witamin i minerałów.

Czy stosowanie diety kopenhaskiej ma pozytywy?

Dietę kopenhaską stosujemy po to, aby schudnąć, ale niektóre z badań zakładają, że może mieć ona wpływ na poprawę stanu naszego zdrowia.

Trwające pół roku badanie odnośnie wpływu diety kopenhaskiej na zdrowie pokazało, że zmniejszyła ona ciśnienie skurczowe i rozkurczowe. Z kolei w innym, trwającym 12 tygodni u uczestników z zespołem metabolicznym.

Prowadzono także badania mające ocenić wpływ diety kopenhaskiej na poziom lipidów we krwi. Jeśli chodzi o wpływ na poziom cholesterolu „dobrego” HDL, jak również cholesterolu „złego” LDL, dieta ta nie wywarła wpływu w tym zakresie.

Z wielu przeprowadzonych badań tylko jedno pokazuje, że dieta trzynastodniowa może mieć wpływ na zmniejszenie poziomu cukru we krwi. To jednak zbyt mało, by powiedzieć, że pozwala ona kontrolować poziom glukozy we krwi.

Z kolei całkiem obiecująco jawią się doświadczenia badające związek pomiędzy dietą kopenhaską a chronicznym stanem zapalnym. W jednym z badań wykazano, że stosowanie rzeczonej diety zmniejsza stany zapalny, choć inne badania nie potwierdziły tych doniesień.

W świetle przeprowadzonych badań należy wiedzieć, że dieta kopenhaska nie ma potwierdzonego wpływu na poprawę zdrowia. Zdecydowanie częściej uznaje się, że ma ona wobec organizmu szkodliwe działanie.

Czy warto stosować dietę kopenhaską?

Dieta kopenhaska z całą pewnością nie jest przeznaczona dla wszystkich. Wymaga ona silnej woli, dużej motywacji oraz przestrzegania rygorystycznego jadłospisu przez 13 dni. Jakiekolwiek odstępstwo od ustalonych zasad sprawi, że musimy zaprzestać stosowania diety, a kolejna próba podejścia nie może odbyć się wcześniej niż 3 miesiące po zakończeniu pierwszej próby. Jeżeli uda nam się pozytywnie przejść przez cały trzynastodniowy okres diety, wówczas możemy do niej wrócić dopiero po 3 latach. Nie jest więc to dieta, która może zastąpić standardowy, zbilansowany sposób odżywiania.

Niewątpliwie dieta kopenhaska stosowana w sposób umiejętny pomaga zrzucić zbędne kilogramy oraz uczy zdrowych nawyków. Jadłospis na cały, trzynastodniowy okres dostępny jest w niniejszym artykule, dzięki czemu nasi czytelnicy nie muszą układać go samodzielnie.

Dieta kopenhaska to także wady. Powoduje znaczny spadek energii, nudności, zmęczenie, zawroty głowy oraz spadek samopoczucia. Dlatego przed przejściem na dietę trzynastodniową warto dokładnie przemyśleć, czy spełnia ona nasze oczekiwania i czy nie wywrze negatywnego wpływ na zdrowie. Osoby mające wątpliwości oraz pytania, powinny słuszność stosowania diety skonsultować z lekarzem.

Artykuł pochodzi z serwisu .

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*