Hirsutyzm – czym jest? Objawy, przyczyny i leczenie

Rate this post

W czasach gdy wyznacznikiem piękna jest gładkie ciało, częstym problem staje się nadmierne owłosienie ciała u kobiet. Często zbyt pochopnie doszukujemy się w owłosieniu objawu chorobowego, ale jeżeli występuje ono w miejscach typowo męskich, to nie należy tego lekceważyć.

Hirsutyzm – czym jest i jakie ma przyczyny?

Hirsutyzm to nadmierne występowanie u kobiet owłosienia w okolicach typowych dla mężczyzn (na twarzy, klatce piersiowej, karku, okolicy lędźwiowej, brzuchu). Jego najczęstszą przyczyną jest podwyższone stężenie androgenów (męskich hormonów). U chorych, u których nie można stwierdzić nieprawidłowego wydzielania androgenów i które regularnie miesiączkują hirsutyzm określa się mianem hirsutyzmu idiopatycznego (samoistnego).

Co może wywoływać hirsutyzm?

Najczęściej hirsutyzm jest wywoływany przez zespół policystycznych jajników – poza nadmiernym owłosieniem może powodować nieregularne miesiączki, otyłość, niepłodność oraz przez opóźniony wrodzony przerost nadnerczy – związany z nieprawidłowym wytwarzaniem hormonów steroidowych przez nadnerczą. Hirsutyzm mogą wywołać też guzy produkujące androgeny – guz w jajnikach lub nadnerczach. Występują one jednak bardzo rzadko. Kolejną przyczyną nieprawidłowego owłosienia może być stosowanie leków, które działają androgennie lub wywołują hirsutyzm wtórnie do hiperprolaktynemii. Należą do nich:

  • steroidy anaboliczne,
  • gestageny działające androgennie,
  • danazol,
  • leki przeciwnadciśnieniowe,
  • leki przeciwdrgawkowe,
  • stremptomycyna,
  • blokery receptorów histaminowych stosowane w leczeniu choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy.

Objawy hirsutyzmu:

Poza nadmiernym owłosieniem, mogą wystąpić inne objawy, które określa się wirylizacją. Są to:

  • obniżony głos,
  • łysienie typu męskiego,
  • trądzik,
  • zmniejszenie wielkości biustu,
  • zwiększenie masy mięśniowej,
  • powiększenie łechtaczki.

Hirsutyzm leczenie

Hirsutyzm to problem często zgłaszany dermatologom. Jego diagnostykę i terapię można rozpocząć u dermatologa lub lekarza pierwszego kontaktu. W razie potrzeby lekarz decyduje o dalszych konsultacjach. Konieczna może się okazać również wizyta u endokrynologa.

Leczenie hirsutyzmu jest kompleksowe. Obejmuje mechaniczne usuwanie włosów oraz farmakoterapię. W niektórych przypadkach stosuje się odpowiednią dietę. W leczeniu stosowane są: środki antykoncepcyjne, antyandrogeny, kremy do stosowania miejscowego.

Hirsutyzm leczenie naturalne

Podczas terapii hirsutyzmu zaleca się odpowiednie odżywianie. Oto zasady diety, która może wspierać leczenie tego problemu:

  • Jeśli masz nadwagę, stosuj dietę niskokaloryczną. By ustalić odpowiednią kaloryczność diety i uniknąć niedoborów pokarmowych, skonsultuj się z dietetykiem. Pamiętaj, że nadwaga i otyłość sprzyjają nadmiernemu wytwarzaniu męskich hormonów i hirsutyzmowi.
  • W ciągu dnia jedz regularnie 5 małych posiłków. Nie pomijaj śniadań.
  • Wybieraj produkty o małym indeksie glikemicznym, które nie powodują gwałtownego skoku cukru we krwi.
  • Jedz żywność bogatą w magnez: badania wykazały istnienie związku pomiędzy niedoborem magnezu a insulinoopornością, która może prowadzić do hirsutyzmu.
  • Sięgaj po żywność zasobną w chrom: również ten pierwiastek przeciwdziała insulinooporności. Dobre źródła chromu to sałata rzymska, cebula, pomidory, produkty z pełnego ziarna i ziemniaki. Łącz je z pokarmami bogatymi w witaminę C, która zwiększa wchłanianie chromu.
  • Jedz produkty zawierające witaminę B6: zmniejsza ona produkcję prolaktyny, której nadmiar sprzyja wystąpieniu hirsutyzmu.
  • Sięgaj po produkty bogate w witaminę E. Może ona normalizować poziom androgenów i osłabiać działanie testosteronu.
  • Pij 6-8 szklanek wody dziennie, sięgaj też po herbatkę miętową.
  • Unikaj rafinowanych potraw, takich jak białe pieczywo, makarony, a zwłaszcza cukier.
  • Unikaj tłuszczów nasyconych (ich źródła to np. tłuste mięso i wędliny, tłuste produkty mleczne, oleje tropikalne). Wyeliminuj też tłuszcze trans, które znajdują się w ciastkach, słonych przekąskach, chipsach, frytkach, margarynach kostkowych i przetworzonej żywności. Sięgaj za to po produkty zawierające dobre tłuszcze nienasycone, takie jak np. oliwa z oliwek, olej rzepakowy, tłuste ryby morskie czy orzechy (tłuszcze nienasycone mają korzystny wpływ na zdrowie, ale są wysokokaloryczne, dlatego należy jeść je z umiarem).
  • Unikaj alkoholu i palenia tytoniu.
  • Poświęć 30-60 min dziennie na ulubioną aktywność fizyczną.

The post appeared first on .

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*