Karp – czy posiada jakieś właściwości zdrowotne? Sprawdzamy!

Karp to gatunek ryby szczególnie popularny w okresie świąt Bożego Narodzenia. Wielu konsumentów sięga po karpia tylko w tym szczególnym czasie, gdyż stanowi on jeden z tradycyjnych posiłków uroczystej Wigilii, a mógłby przecież gościć na stołach znacznie częściej… Czy posiada jakieś właściwości zdrowotne? Sprawdzamy!

Symbolika karpia

Choć na co dzień, żyjąc w pośpiechu, zwykle się nad tym nie zastanawiamy, to całe nasze otoczenie, przedmioty mają unikalną historię i symbolikę, które dziś przybierają formy baśni, legend, wierzeń czy przysłów.

Karp w wierzeniach Japończyków to symbol odwagi, niesłabnącej siły, ducha walki, ale także cierpliwości oraz pomyślnego życia w zgodzie ze sobą i losem. Chrześcijanom natomiast, ryba kojarzy się z religią, a jej pierwsi wyznawcy utożsamiali wizerunek ryby z Eucharystią, ponieważ chrzest był związany z całkowitym zanurzeniem się w wodzie.

W Polsce popularne jest przekonanie, że łuska z wigilijnego karpia przynosi dobre czasy i zapewnia dostatnie życie, dlatego niektórzy z nas wkładają ją do portfela, aby cieszyć się szczęściem oraz dobrobytem w następnym roku.

Czy warto jeść karpia?

Symbolika to jedno, ale przecież ryby są bardzo zdrowe i to twierdzenie jest powszechnie znane. Od lat stanowiły podstawowy produkt żywieniowy w diecie człowieka i nie bez przyczyny, dietetycy zachęcają do regularnego spożywania ryb – 2, a nawet 3 razy w tygodniu.

Karp jest rybą słodkowodną, a więc jego domem są rzeki i jeziora. Jest też hodowany przemysłowo i właśnie ten aspekt może odstraszać potencjalnych konsumentów tego gatunku, gdyż jakość ryb hodowanych w sztucznych zbiornikach może niepokoić, a to ze względu na zanieczyszczenie wód oraz pasze, którymi dokarmiane są ryby, a które niekorzystnie wpływają na nasze zdrowie.

Mimo wszystko, warto jeść ryby – nawet te hodowlane pod warunkiem, że pozyskujemy je ze sprawdzonych źródeł, a hodowcy to ludzie, którym możemy ufać i być spokojni, że to, co jemy ma pozytywny wpływ na nasz organizm. Pamiętaj, że podejrzanie niska cena za kilogram produktu nie świadczy zwykle o jego wysokiej jakości.

Wartości odżywcze karpia

Kiedy już pozyskasz tę rybę i zdecydujesz się ją przyrządzić, musisz wiedzieć, że:

  • karp to skarbnica kwasów omega-3 i omega-6, których organizm nie potrafi samodzielnie wytworzyć, dlatego należy je regularnie dostarczać w pożywieniu. Mają działanie przeciwmiażdżycowe, obniżają poziom cholesterolu we krwi, chronią przed otyłością, działają korzystnie na stan skóry.
  • ten gatunek zawiera spore ilości pełnowartościowego białka, które bierze udział w wielu istotnych procesach ludzkiego organizmu – m. in. uczestniczy w przemianie materii, umożliwia prawidłowy, zdrowy wzrost i jest budulcem tkanek. Szacuje się, że 100 gramowa porcja karpia, zawiera aż 17 gramów białka.
  • Witamina A – oddziałuje na wzrok i ogólny stan organizmu. Ma wpływ na odporność, walczy z wirusami i bakteriami, które atakują nas każdego dnia. Jej niedobór może objawiać się zaburzeniami widzenia po zmroku, pogorszeniem się kondycji włosów, skóry oraz paznokci, czy wzmożoną podatnością na wirusy.
  • Witamina D – choć jej największym źródłem są promienie słoneczne, to jednak jest także składnikiem rybiego mięsa. Witamina D stabilizuje poziom cukru we krwi, wraz z wapniem buduje kości i zęby, a jej regularna suplementacja zapobiega nowotworom.

Oprócz wyżej wymienionych składników, mięso karpia zawiera takie pierwiastki jak: żelazo chroniące przed anemią i niedokrwistością, wapń, czy magnez wspomagający pracę mózgu.

Karp a dieta

Mięso karpia można zaliczyć do średnio tłustych, więc co za tym idzie – nie należy on do najbardziej kalorycznych, a w porównaniu do innych przedstawicieli swojego gatunku, zawiera pokaźne ilości zdrowych kwasów tłuszczowych. Wartość energetyczna w 100 gramach ryby to ok. 127 kalorii. Można podawać go na wiele sposobów, jednak najbardziej popularny, a zarazem najbardziej kaloryczny jest karp smażony i karp w galarecie. Jeśli dbasz o swoją sylwetkę, lepiej będzie przygotować go w inny sposób, np. upiec lub ugotować. Z odpowiednimi dodatkami, na pewno będzie smakował wybornie – smacznego!

The post appeared first on .

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*